A Poisoned Chalice

n one armchair sits Jeremy Paxman, one of Britain’s

best-known, often feared television interviewers. Facing him

is a relaxed and smiling Sir Peter Job, newly knighted chief
executive of Reuters, one of the most famous companies in the
world.

The pair is flanked by giant TV screens, cameramen training
lenses on the stage on which they sit. Below them in the cavern-
ous ballroom of London’s Grosvenor House Hotel is an
expectant audience of 1,200 current and former staft of the
global news and information giant, now celebrating its 150th
anniversary.

The occasion, in July 2001, also marks the retirement of Job
who, after ten years at the helm, is handing over to Tom Glocer,
a former mergers and acquisitions lawyer and the first American
and first non-journalist to head the company.

Reuters is riding the crest of a wave — three decades of virtu-

ally uninterrupted growth. But, although profits are running at



BREAKING NEWS

record highs, cracks are beginning to show. The share price,
driven up to all-time highs in the dotcom craze, is 40% below its
peak, and only the previous day Reuters has announced more
than 1,000 redundancies.

Nobody really seems to care. Reuters has had its ups and
downs with the markets before and has always ridden out the
downturns. Job is not going to let this latest blip spoil the party
and responds to Paxman’s questions in his customary self-
congratulatory tone.

“Would you recognize a bus if you saw one, Sir Peter?”

Paxman gives Job an easy ride — this is, after all, a PR gig, not
Newsnight — ribbing him gently about his journalistic back-
ground and his comment that, now aged sixty, he qualifies for a
bus pass. “Would you recognize a bus if you saw one, Sir Peter?”
he asks the multimillionaire captain of industry.

Less than two years later, Reuters is trading at a loss and the
share price has crashed to less than 10% of its peak. Its market
capitalization has slumped from £23bn in March 2000 to
£1.4bn, far outstripping the decline in the FTSE-100 index over
the same period.

Job has said he regarded his principal achievement as “exit-
ing smoothly with the business in good shape and a seamless
hand-over to a successor I respect”. But he has handed Glocer
what seems to have been a poisoned chalice and serious ques-
tions are now being asked about his ten-year stewardship of
Reuters — once one of Britain’s flagship companies, now vulner-
able to an unwelcome takeover.

Did Job and his fellow directors fail to renew Reuters, fail to



A Poisoned Chalice

prepare for a vicious downturn in the markets? And if Reuters
really was in such ‘good shape’ when Job handed over, what
turned it so rapidly into the shape of a pear? Few inside the
company will deny that something — apart from the sheer force
of a savage bear market — went badly wrong.

The reality is that there were two Reuters in the 1990s.
Viewed from outside, Reuters ruled the world with a powerful
brand that meant trust, impartiality and reliability. It was a glam-
our stock. Its screens were bolted to the desks of the world’s
major banks, financial institutions and corporate treasury
departments, and its news, photos and video sold to newspapers
and broadcasters around the world. Here was a powerful tech-
nology firm with leading-edge networking, delivering data and
connectivity to the global trading room, combined with the
world’s biggest news organization, each side bursting with uni-
versity educated, technically savvy, capable and motivated staff.
With some 20,000 staff running 230 multimedia news and
financial services offices in 150 countries around the globe, few
companies were better poised to exploit the golden opportuni-
ties of the Internet Age.

But inside Reuters things looked decidedly different. It had
developed a product no one was using, and it had been sucked
into a string of potentially damaging law suits and investigated
by the FBI. Preoccupation with shareholder value was sapping
its risk-taking entrepreneurial energy and Reuters had failed
first to notice and then to head oft the challenge of a new com-
petitor, Bloomberg. As the Internet Age arrived, Reuters found
itself without any clear strategy, uncertain whether it was a tech-
nology or information company or a bit of both, and unable to



BREAKING NEWS

exploit its obvious advantages. And while senior managers
indulged in high living, major divisions of the company were
torn apart by a destructive succession battle.

This is a story of missed opportunities, of failure to renew,
of a company that gets carried away with technology without
knowing where it will lead. It begins with a businessman and
would-be banker from Germany who became a successtul jour-
nalist, and ends with a former mergers and acquisitions lawyer
from New York taking over a beleaguered business from a
bunch of journalists who thought they had become bankers.

PIGEON POST

Reuters made virtually no money for its first 120 years. It had
survived that long thanks to a mix of entrepreneurial risk-taking
and careful thrift, a few subsidies and subventions here and
there, and a hard-earned and jealously guarded reputation for
reliability. The launch in 1973 of a screen-based financial infor-
mation service, Monitor Money Rates, changed all that almost
overnight. The ex-journalists running the company expected to
sell a few dozen Monitor screens around the world. When the
Monitor network was shut down twenty-six years later, having
been superseded by generations of even more successful prod-
ucts, there were over 500,000 Reuters users worldwide. Reuters
had pioneered a global electronic marketplace. Commercial
success does not come much bigger.

This giant of the media and financial world had risen from
humble origins. Its founder, Paul Julius Reuter, was born in
1816 in Kassel in central Germany to a prominent Jewish family.

4



Pigeon Post

After an unsuccessful venture into publishing a news-sheet in
Paris, he returned to Germany in 1849 and spotted the opportu-
nity that was to ensure his place in history.

Telegraph had spread rapidly throughout Europe and the
United States in the 1840s, though not until the mid-1860s
would the continents be linked. The French government’s tele-
graph line to Brussels remained closed to the public, however,
and there was also a significant gap in the network between
Brussels and Aachen on Germany’s western border, which
meant news despatches and commercial information such as
stock prices had to be carried by train between these cities, for
onward dissemination by telegraph.

In 1850 Reuter acquired carrier pigeons to carry news des-
patches the 76 miles between Brussels and Aachen, covering the
distance in around two hours, less than half the time taken by
the train. From Aachen these could be telegraphed to Berlin for
newspaper and financial clients prepared to pay a premium for
the faster delivery Reuter offered, with the same service oftered
in the opposite direction. The premium for speed was a princi-
ple that would underlie the news and information empire that
would make his name known around the world.

The advantage offered by Reuter’s ‘pigeon post’ was short
lived. The gap in the telegraph network was closed in April
1851, barely a year after his birds had first taken wing. But
undaunted, and now convinced of the growth potential for tele-
graphed news, Reuter moved to London, itself about to be
linked to Europe for the first time with the laying of a
Dover—Calais submarine cable.

The Industrial Revolution and the growth of the British



BREAKING NEWS

Empire had made London the financial capital of the world and
Reuter set up a service to provide opening and closing prices
from the London and Paris stock exchanges to clients in both
capitals. The service was expanded to provide information on
the all-important international grain markets. European news-
papers took political news from London from Reuters, though
British newspapers resisted taking its news from Europe until
1858.

By the 1860s Reuter’s agents were reporting from the far-
thest reaches of the Empire, as well as America where Reuter
reached an agreement with the Associated Press in 1862 to
ensure good coverage of the Civil War. News from the other
side of the Atlantic still came by mail steamer, and Reuter had
agents at the main ports in mainland Britain and Ireland to dis-
tribute news and market prices as soon as the steamers arrived.
One notable coup, in 1865, was a two-hour ‘newsbeat’ on the
assassination of Abraham Lincoln more than ten days earlier.

‘Follow the Cable’ became Reuter’s maxim. The steady
spread of telegraph to the four corners of the world enabled
Reuter to expand newsgathering, and also to widen the spread
of newspapers and financial institutions able to subscribe to his
services. Alexandria became the first office outside Europe in
1865, followed by Bombay the following year, Valparaiso in
1874 and Cape Town in 1876. Reuter retired as head of the
agency in 1878, handing over to his son Herbert, but continued
to serve on the board. He had been created a baron by the Duke
of Saxe-Coburg-Gotha in 1871 and his baronetcy was con-
firmed in Britain twenty years later by Queen Victoria.

Baron Paul Julius de Reuter died in Nice in 1899 at the age



Pigeon Post

of eighty-three. A year later Reuters scored one of its great-
est-ever scoops, on the relief of British troops besieged in
Mafeking during the Boer War. Its Pretoria correspondent
learned of the breakthrough from the Boers and travelled to the
Mozambique frontier to avoid their censors and get the story
out. His telegram reached London the day after the relieving
column broke through, triggering wild celebrations throughout
Britain. Queen Victoria asked to see the original telegram, and it
was another two days before the story was confirmed through
military channels.

In 1925 the Press Association (PA), owned by the provincial
press, bought a majority stake in Reuters, taking 100% control
five years later. In 1939, just weeks before the outbreak of World
War Two, Reuters and the PA moved to 85 Fleet Street, their
new joint headquarters designed by Sir Edwin Lutyens, which
remains Reuters Head Office to this day.

Another change in ownership came in 1941, when the
national newspapers bought 50% of Reuters from the PA. An
important part of the new arrangement was the Reuters Trust
agreement, in which the PA and the nationals’ umbrella group,
the Newspaper Publishers Association (NPA), agreed to regard
their shareholdings “as in the nature of a trust rather than as an
investment”, pledging to ensure Reuters “integrity, independ-
ence and freedom from bias” in return for cheaper access to its
news. The Australian and New Zealand Press Associations took
small shareholdings after the war.

Reuters finances nevertheless remained far from secure.
Revenues grew steadily, reaching £2.4m in 1960, but profits

were miniscule with the financial services, now grouped under



BREAKING NEWS

the name of Comtelburo, subsidizing the costly and unprofit-
able general news service. Waiting in the wings however, were
three men who were to transform Reuters fortunes over the
next two decades.

TAKEOFF

The first of these was Gerald Long, who became general
manager in 1963. Recruited from Cambridge at the age of
twenty-five, he was fluent in French and German, a bluff
Yorkshireman of humble origins but formidable intellect. He
had risen rapidly through the ranks, becoming chief representa-
tive for Germany in 1956 after spells as a correspondent in Paris
and Ankara, then assistant general manager for Europe in 1960.
A tall, heavily-built man with close-cropped hair, bristling
moustache and penetrating gaze, he could be an intimidating
figure.

The second was Michael Nelson, head of Comtelburo since
1962. He had joined ten years earlier as a trainee journalist, a
graduate of Magdalen College, Oxford, serving in London and
the Far East before moving into management in London. In
marked contrast to Long, he was a quiet-spoken, thoughtful
man, though possessed of considerable toughness, vision and
decisiveness.

The third key figure was an Australian, Glen Renfrew. On
graduating from Sydney University he had done what many
young Australians do — toured Europe. Arriving in London in
1952, he had walked into 85 Fleet Street and asked for a job, and
was given an editorial position in Comtelburo. Relaxed and



Takeoff

easy-going with a broad Australian accent, he developed a strong
interest in technology, which was later to stand him in good
stead. Assigned first to South Africa, then Singapore, he became
head of a new Comtelburo computer division in 1964.

“Reuters could easily have disappeared in the 1960s.”

Long recognized that drastic change was needed to ensure
Reuters long-term future and the survival of the news service,
its raison d’étre. Had the nettle not been grasped, according to
Nelson, “Reuters could easily have disappeared in the 1960s.”

Here was a small British company owned by newspapermen
who were not going to invest heavily in its future, faced as they
were by the newly-arrived threat to their advertising revenues
from commercial television. Unlike its main US competitor,
AP, it had no strong domestic market base — just 58 newspapers
compared with AP’s 1,700 — and no government subsidy like
Agence France Presse and other European state-owned news
agencies.

The breakthrough came in 1964, when Reuters entered into
a joint venture with a New Jersey company, Ultronic Systems.
Ultronic produced a rudimentary desk-top computer terminal
with a three-digit display and keyboard known as Stockmaster,
which provided access to US stock market and other exchange
information. The agreement gave Reuters exclusive rights to
Stockmaster outside North America for ten years, and Reuters
doubled its transatlantic communications capacity to introduce
the service to Europe. Ultronic provided all the equipment for
the venture, removing much of the financial risk for Reuters.

The system was soon highly profitable and Reuters added a



BREAKING NEWS

master computer in London to make European stock and com-
modity exchange prices available. By the end of the decade it
had installed over 1,000 Stockmasters in Europe, and the service
was extended to Tokyo, Hong Kong, Australia and South Africa.

In 1970 Ultronic introduced a new screen-based terminal
with a 72-digit display, providing a much wider range of data.
By 1974 Stockmaster and Videomaster had contributed £4m in
profits to Reuters cofters, and at minimal risk, Ultronic having
provided most of the capital and equipment.

INTO THE STRATOSPHERE

The new decade brought another opportunity that would
transform Reuters. In 1971 the Bretton Woods Agreement, for-
mulated in 1944 to ensure post-war economic stability, was
dismantled and with it went its central platform of fixed
exchange rates.

“This was going to revolutionize the markets and we’d better
see how we could exploit it.”

“We decided that we had better look at the implications of
this for Reuters,” Nelson recalls. “This was going to revolution-
ize the markets and we’d better see how we could exploit it.”

André Villeneuve was another Oxford graduate, who had
joined as a trainee journalist in 1967 and moved swiftly into
management. Nelson sent him to Switzerland to talk to major
banks. The problem was that, unlike stock and commodity mar-
kets, there was no trading floor for foreign exchange, spot and

10



Into the Stratosphere

forward rates being set by telephone and telex between banks,
brokers and their customers.

Villeneuve drew up a proposal for a system to display banks’
exchange rates for major currencies on Reuters screens. The
idea had an element of cheek to it. On one side of the service
were contributing banks, who would insert rates into their own
‘pages’ on the system. Recipients would pay Reuters solely to
view the data, but contributors would also be charged for the
privilege of inserting their own data.

The proposal went to Nelson early in 1972, and he took just
days to weigh the risks and rewards before putting a formal plan
to Long. He in turn put it to the board, few of whom, being
newspapermen, had much idea of what it was all about.

The costs were modest by today’s standards — a loan facility
of £800,000 was arranged though only £200,000 was drawn in
1973 when the service was launched. But Reuters was a poor
company, so the risk was significant. Nevertheless, the board
acquiesced.

Expectations for the service were also modest. Only a few
dozen subscribers were anticipated, and the computer system
behind it was designed to accommodate just a couple of
hundred. When the Reuter Monitor foreign exchange market
quotation system was launched in mid-1973, there were just
fifteen contributors and the same number of recipients, all
banks. London brokers feared the greater transparency the sys-
tem brought to the market would threaten their business.

In October 1973 war broke out between Israel and its Arab
neighbours, and the Arab oil producers imposed an embargo on
supplies to punish the West for its support for Israel. Oil prices

11



BREAKING NEWS

more than quadrupled and financial markets were thrown into
turmoil. The increased volatility of the foreign exchange mar-
kets might have been expected to provide a huge boost for
Monitor, but it was almost its undoing.

“Markets were going wild because of the oil shock, and there
was a danger that the Reuters Monitor would fail.”

“Markets were going wild because of the oil shock, and
there was a danger that the Reuters Monitor would fail, because
people were too busy to use a new instrument,” Nelson recalls.
“The paradox was that the very conditions we had hoped to
exploit were there, but they came a little bit too early.”

The problem was that contributors had to insert rates
manually, a slow and cumbersome process which was later auto-
mated. “It was a tremendous tour de force by André to persuade
people to use Monitor despite the fact that, because of the
turbulence of the markets, they were too busy to put their rates
in,” Nelson adds.

Within a year, Monitor had outstripped all expectations with
250 subscribers to the ‘green screen’ — bright green characters
on a black background — in the UK and Europe, a figure which
had grown to 1,000 by late 1976. Money News Retrieval, which
enabled clients to view news on the Monitor screen rather than
teleprinter, was launched in 1975. Market-moving newsflashes
appeared at the bottom of the screen regardless of what page a
user was viewing,.

The breakthrough that would place Reuters at the centre of
the foreign exchange markets for a generation was the FXFX
page. This multi-currency display was created by automatically

12



Into the Stratosphere

transferring rates from major contributors to a single page,
enabling users to see every key change in the market in one
place instead of trawling through individual banks’ pages. FXFX
became the window of the foreign exchange market, and came
to symbolize Reuters unique success.

Reuters had stumbled upon a way of making money twice
out of the same piece of information, with contributors paying
to insert their rates and users paying to view them — and in so
doing had created the first global electronic marketplace. FXFX
entered the language of the dealing room but also insinuated
itself into Reuters as the benchmark by which all acquisitions
and subsequent business proposals would be judged. In the eyes
of one consultant, the company developed an ‘FX fixation’.

More data and news was added to the system — bonds, equi-
ties and US government securities. Reuters was virtually
unrivalled in news and information for the plethora of spot and
futures markets for commodities and in 1981 launched a highly
successful service for the oil markets which, in the heyday of
OPEC, had a major influence on most financial markets.

Such was the success of Monitor that Reuters spent the next
decade struggling to keep pace with demand and to expand the
systems behind it to handle the huge flow of data. Within ten
years of its launch Monitor had generated £100m and Reuters
turnover had leaped to £242m from £17.5m — an annual growth
rate of 30%. Profits soared to £55m from just over £1m in 1973,
a compound growth of almost 50% a year.

Monitor was not entirely a lucky accident — Long, Nelson
and their colleagues had identified an opportunity in the col-
lapse of Bretton Woods and moved to exploit it. But they could

13



BREAKING NEWS

not have anticipated the explosive growth of foreign exchange
and money market trading in the years following its launch, and
never in their wildest dreams could they have imagined the suc-
cess Monitor would enjoy, the millions of pounds of profits it
would generate. They had gone panning for gold nuggets and
stumbled across Eldorado.

FLOATING ALOFT

With much of the credit for Monitor’s success down to him,
Nelson became general manager in 1976. Renfrew had moved
to New York in 1971 to head Reuters North America, and the
two men were appointed joint deputies to Long, now managing
director. By 1981, Long was restless after eighteen years at the
helm. “He was clearly bored with Reuters, and there wasn’t
much more he could have done for it,” says Michael Reupke,
then editor-in-chief.

Long had become close to Rupert Murdoch who, as chief
executive of News International, owner of The Times, Sunday
Times, Sun and News of the World, was a director of Reuters. The
recently acquired Times was floundering, and the two had fre-
quently discussed how it could be shaken up.

“Long came into my office one day and said to me:
‘Murdoch has just oftfered me the managing directorship of The
Times’,” Nelson recalls. Asked how he had responded, Long
replied: “It took me all of two minutes to say ‘yes’.” He hadn’t
even asked how much he would be paid.

Murdoch wanted someone who was acceptable to the Brit-
ish establishment, and who could have fitted the bill better than

14



Floating Aloft

the managing director of Reuters? But the move was not a suc-
cess. “His problem was he knew nothing about newspapers,”
Nelson observes, “A very different matter from running a news
agency.” He lasted just a few years. The move also, ultimately,
meant he lost out on a fortune.

To the great surprise of many, it was Renfrew who suc-
ceeded Long. Nelson had been the driving force behind the
growth of the previous twenty years, but Renfrew, with his
enthusiasm for technology, was felt to have more ambition for
the future.

Another major change was in the wind. Reuters profits had
quadrupled in 1981 and more than doubled the following year,
and it began to dawn on the proprietors that their shares in what
was once a small ‘family news agency’ were now potentially
worth millions. A campaign began for Reuters to go public, to
unlock this new-found wealth.

“| felt a flotation for Reuters was a bad idea, although | did
not fight it very hard.”

The debate was divisive. Chief among those pressing for an
early float was Lord Matthews, a Trustee of Reuters and chair-
man of Fleet Holdings, which owned the Express group. Less
convinced was another Trustee, Associated Newspapers chair-
man Lord Rothermere, whose Daily Mail was the Express’s
biggest rival. Murdoch himself told the authors in a recent
letter: “I felt a flotation for Reuters was a bad idea, although I
did not fight it very hard.”

There was some speculation he might eventually seek con-
trol of Reuters himself but, according to one director at the

15



BREAKING NEWS

time, Murdoch was “on the side of the angels” seeking to ensure
Reuters’ integrity was protected, rather than siding with the
handful of proprietors who were apparently solely concerned
with how much cash they could extract.

Renfrew had been sceptical, seeing no need to tap to the
stock market for capital, although he, Nelson and company sec-
retary Nigel Judah were now shareholders, having been given a
new class of non-voting shares in 1981. Renfrew changed his
mind when the US company Telerate, Reuters biggest competi-
tor in the financial markets, launched a highly successful
flotation. Not all within Reuters were convinced, though, the
journalists in particular fearing the company’s independence
would be under threat.

The run-up to the flotation was a long and complicated
business, centring on a new Trust agreement and a share struc-
ture compatible with the Trust principles as well as attractive to
both proprietors and potential investors.

The eventual solution was a ‘Founder’s Share’, a single
share controlled by an expanded board of Trustees able to out-
vote the entire issued share capital in the event of any threat to
the Trust principles. There would also be two classes of voting
shares, A’ shares retained by the proprietors and ‘B’ shares
offered to the public, but with the A shares having four times
the voting weight of the B shares. This was not liked by City
institutions and many boycotted the flotation. As a result, the
share issue raised less than earlier projections, which had put
Reuters total value in excess of £1bn.

In April 1984 a new company, Reuters Holdings, was set up
and three new directors brought in — Christopher Hogg, then

16



Floating Aloft

chairman of Courtaulds, Walter Wriston, head of the US bank-
ing giant Citicorp, and Volvo chairman Pehr Gyllenhammar.
Reuters became a public company on 4 June through a flotation
on the London and New York exchanges of some 25% of the
equity — 106.8m shares at £1.96 a share, valuing the company at
around £800m.

Reuters itself raised £50m in new capital and Renfrew,
Nelson and Judah became millionaires. Dozens of managers
with share options found themselves wealthy overnight, but
every member of staff was given the right to buy a modest allo-
cation of shares at a favourable price. Gerald Long got nothing.

The windfall for the newspapers, totalling around £150m,
transformed Fleet Street. The City boom which followed finan-
cial market deregulation had sharply pushed up Fleet Street
property values and this, coupled with the Reuters millions,
enabled the proprietors to invest in new offices and print works
embracing the latest technology, sweeping away the infamous
restrictive practices of the print unions.

Murdoch’s move in 1986 to ‘Fortress Wapping’, his secretly
built new plant east of Tower Bridge, is the best-known exam-
ple, with daily TV news footage and newspaper accounts of staff
running the gauntlet of enraged print workers. But others fol-
lowed suit, moving to new plants on the south bank of the
Thames and elsewhere and, within a few years, not a single
national newspaper remained in Fleet Street.

17






Masters of the Universe

onny Fitzgerald had always been something of a showman.

Both parents were actors — father Walter counted Squire

Trelawney in the film of Treasure Island among his credits —
and, with his natural gregariousness, Fitzgerald was a born
salesman. In 1979 he found himself trying to sell something that
didn’t exist.

Reuters had considered the possibility of a transactional
element to Monitor, enabling banks actually to deal via the net-
work, at the time of its launch, but realized that a more robust
technical infrastructure and greater development effort would
be needed, so the project was kept on the back burner. Nelson,
though, saw that there was nothing to stop a competitor such as
Telerate launching such a system, which would have threatened
the survival of Monitor, now vital to Reuters.

“They would see what it was supposed to do and the idea
was to get them to say: ‘Yes, if you produce this, we will take
it.””

19



